Valitse Sivu

Paavi Franciscus Irakissa

Paavi Franciscus Irakissa

Paavi Franciscuksen apostolinen vierailu Irakissa 5.-8.3.2021 oli rohkea ja historiallinen tapahtuma niin Lähi-Idän kristityille kuin varmasti myös uskontojenvälisen vuoropuhelun kannalta. Ohessa kooste Vatican Newsin Emil Antonin raporteista paavin vierailusta.

Perjantai-iltapäivällä Bagdadin lentokentällä paavia oli vastassa joukko kirkollisia ja valtiollisia johtajia sekä mesopotamialaiseen tyyliin vaatetettu tanssi- ja lauluryhmä. Virallinen tervetuloseremonia järjestettiin presidentinlinnan edustalla. Presidentinlinnassa kuultiin tämän jälkeen Irakin presidentin Barham Salihin ja paavi Franciscuksen puheet hallituksen jäsenille, diplomaateille ja muille yhteiskunnan merkkihenkilöille. Sekä presidentti Salih että paavi Franciscus viittasivat puheissaan Irakin viime vuosikymmeninä kokemiin vaikeisiin aikoihin. Paavi Franciscuksen mukaan ”kriisistä ei koskaan palata samanlaisina, vaan joko parempina tai huonompina kuin aiemmin”. Paavi sanoi: ”Kuinka paljon olemmekaan rukoilleet rauhan puolesta Irakissa näinä vuosina!”  

Franciscus totesi, että uskonnon tulee olla rauhan ja veljeyden palveluksessa ja että Jumalan nimeä ei voi käyttää oikeuttamaan murhaa, maastakarkotusta, terrorismia ja sortoa. Päinvastoin Jumala, joka loi ihmiset samanarvoisiksi, kutsuu meitä levittämään rakkauden, hyvän tahdon ja sopusoinnun arvoja. 

Vierailu syyrialaiskatolisessa katedraalissa 

Perjantain toinen ohjelmanumero oli vierailu Bagdadin syyrialaiskatoliseen katedraaliin, johon vuonna 2010 tehdyssä terrori-iskussa kuoli 48 messussa ollutta ihmistä. Paavi saapui uudistettuun katedraaliin yhdessä syyrialaiskatolisen kirkon patriarkan Ignatius Joseph III Yonanin ja kaldealaiskatolisen kirkon patriarkan   Louis Raphaël I Sakon kanssa. Puheista kävi ilmi, että vuoden 2010 marttyyrien autuaaksijulistamisprosessi on käynnissä. 

Paavi piti katedraalissa puheen piispoille, papeille, sääntökuntalaisille ja katekeetoille. Hän käytti koronapandemiasta tuttua kieltä puhuessaan “lannistuksen viruksesta”, jota vastaan Herra on antanut ”tehokkaan rokotteen”, nimittäin ”toivon, joka syntyy pitkäjänteisestä rukouksesta”.  

Franciscus kehotti myös Irakin kristittyjä ”siirtämään sivuun kaiken itsekkyyden ja kilpailun”, sillä Kristuksen rakkaus haastaa meitä ”muodostamaan veljien ja sisarien yhteisön”. Paavin käyttämän vertauksen mukaan Irakin eri vanhat kirkot rikkaine liturgisine perinteineen ovat kuin yksi koristeellinen matto, joka muodostuu useista hienoista langoista.   

Paavi kiitti Irakin piispoja siitä, että he ovat olleet hyvin lähellä kärsivää kristittyä kansaa. Lopuksi hän kiinnitti erityisen huomion nuoriin. ”Teillä ei ole täällä vain mittaamattoman arvokkaita arkeologisia aarteita, teillä on myös mittaamattoman arvokas tulevaisuuden aarre: nuoret!” 

Uskontodialogia ja kaldealaiskatolinen messu

Varhain lauantaiaamuna paavi lensi kello 5.30 shiiamuslimien pyhään kaupunkiin Najafiin, missä hän tapasi yksityisesti suurajatolla Ali al-Sistanin. 45-minuuttisessa keskustelussa paavi painotti uskontojen välistä dialogia, ystävyyttä ja keskinäistä kunnioitusta. 

Najafista paavin matka jatkui lentäen Nassiriyaan ja sieltä autolla Urin arkeologiselle alueelle, missä järjestettiin uskontojenvälinen tapaaminen. Uria pidetään juutalaisille, kristityille ja muslimeille tärkeän Abrahamin alkuperäisenä kotipaikkana. Ohjelmassa oli resitoitu lukukappale Raamatusta ja Koraanista, todistuspuheenvuoroja eri uskontojen edustajilta, paavin puhe sekä yhteinen Abrahamin lasten rukous. 

”Katsokaamme tähtiä ja kulkekaamme maan päällä” 

Arabiaksi tulkatussa italiankielisessä puheessaan paavi Franciscus viittasi Abrahamille annettuun lupaukseen jälkeläisistä, joita olisi niin suuri määrä kuin taivaan tähtiä. ”Tähdissä hän näki jälkeläistensä lupauksen, hän näki meidät. Ja tänään me, juutalaiset, kristityt ja muslimit yhdessä muiden uskontojen veljien ja sisarien kanssa kunnioitamme isä Abrahamia ja teemme niin kuin hän teki: katsomme tähtiä ja kuljemme maan päällä.” Paavi huomautti, että näemme vuosituhansienkin jälkeen samat tähdet kuin Abraham.  

Puheessaan paavi korosti Jumalan armollisuutta ja sitä, että veljien vihaaminen on suurinta jumalanpilkkaa ja pyhäinhäväistystä: vihamielisyys ja väkivalta ovat uskonnon pettämistä. ”Emme voi vaieta, kun terrorismi käyttää uskontoa väärin.” 

Paavi mainitsi erityisesti jesidien kärsimyksen: tuhansia miehiä tapettiin, naisia ja tyttöjä raiskattiin, myytiin orjiksi ja pakkokäännytettiin. ”Rukoilkaamme, että omantunnonvapaus ja uskonnonvapaus tunnustettaisiin kaikkialla ja että niitä kunnioitettaisiin”, paavi sanoi. 

Pimeydessä loisti kuitenkin tähtiä, paavi jatkoi. Franciscus mainitsi Mosulin vapaaehtoiset musliminuoret, jotka auttoivat korjaamaan tuhottuja kirkkoja ja luostareita. Hän viittasi myös muslimiprofessori Ali Thajeelin, joka omassa puheenvuorossaan kertoi alkaneensa järjestää muslimien ja kristittyjen pyhiinvaelluksia Uriin. Alttareita Jumalalle pystyttäneen Abrahamin muisto voi auttaa meitä rakastamaan ja suojelemaan pyhiä paikkoja. 

Paavi kiitti kaikkien niiden päättäväisyyttä, jotka ovat halunneet jäädä Irakiin kaikesta huolimatta. Pakolaisia kohtaan hän puolestaan peräänkuulutti vieraanvaraisuutta niin ikään Abrahamin esimerkkiin vedoten (1. Moos. 18). 

Messu kaldealaiskatolisessa katedraalissa 

Iltapäivällä paavi Franciscus palasi Bagdadiin, ja lepohetken jälkeen oli vuorossa messu Pyhän Joosefin kaldealaiskatolisessa katedraalissa. Suorana televisioitu messu oli kolmekielinen: siinä kuultiin arameaa, arabiaa ja italiaa. Messuun osallistui myös Irakin presidentti Barham Salih. Paavi Franciscus vietti messun yhdessä kaldealaiskatolisen kirkon patriarkan Louis Raphaël Sakon kanssa. 

Messussa luettiin Uuden testamentin lukukappaleena Paavalin hymni rakkaudelle (1. Kor. 13) ja evankeliumitekstinä autuaaksijulistukset (Matt. 5). Saarnassaan paavi kysyi, kuinka reagoimme vaikeisiin tilanteisiin. Vastoinkäymisten edessä on aina kaksi houkutusta: pakeneminen ja viha. Näin kävi opetuslapsille Getsemanessa. Monet pakenivat, ja Pietari tarttui miekkaan. Pakeneminen ei kuitenkaan ratkaissut mitään sen enempää kuin miekkakaan. Jeesus puolestaan muutti historian ”rakkauden nöyrällä voimalla, kärsivällisellä todistuksellaan”. Tähän meidätkin on kutsuttu, Franciscus sanoi. 

Lopuksi paavi kiinnitti huomion autuaaksijulistuksiin. ”Emme saa unohtaa, että Jeesuksen kanssa olemme autuaita”, Franciscus sanoi. Paavi osoitti sanansa lannistuneille, ahdistetuille ja vainotuille veljille ja sisarille: autuaaksijulistukset ovat sinua varten! Nimesi on kirjoitettu taivaaseen! Paavi halusi myös kiittää Irakin kristittyjä heidän todistuksestaan, joka usein jää toimittajien raporteissa vailla huomiota mutta joka on ”arvokas Herran silmissä”.

Mosul, Qaraqosh ja Erbil

Paavi Franciscuksen vierailu jatkui sunnuntaina Irakin pohjoisosissa. Paavi saapui aamulla lentokoneella Irakin Kurdistanin pääkaupunkiin Erbiliin. Sieltä matka jatkui helikopterilla Mosuliin, jota Isis piti hallussaan vuosina 2014–2017. Paavi piti rukoushetken sodan uhrien puolesta Mosulin neljän kirkon aukiolla. 

Ennen rukousta kuultiin Mosulin ainoan syyrialaiskatolisen papin todistuspuheenvuoro. Hän kertoi siitä, kuinka hän palasi Mosuliin kaupungin vapauttamisen jälkeen ja kuinka muslimit ottivat hänet hyvin vastaan. Tämän jälkeen kuultiin Mosulin kaupungin edustajan puheenvuoro, jossa hän kehotti kaupungeista lähteneitä kristittyjä palaamaan koteihinsa. Paavi kiitti näistä puheenvuoroista ja jakoi vielä muutaman ajatuksen ennen varsinaista rukousta. 

”Jos Jumala on elämän Jumala – ja sitä hän on – niin on väärin tappaa veljiämme ja sisariamme hänen nimissään. Jos Jumala on rauhan Jumala – ja sitä hän on – niin on väärin sotia hänen nimissään. Jos Jumala on rakkauden Jumala – ja sitä hän on – niin meidän on väärin vihata veljiämme ja sisariamme.”   

Rukous sodan uhrien puolesta Mosulissa 

Rukouksessa sodan uhrien puolesta Mosulin neljän kirkon aukiolla paavi viittasi profeetta Joonan ja niniveläisten tarinaan. ”Joonan kirjassa Niniven asukkaat kuulivat profeetan sanat ja pelastuivat katumalla. Herra, uskomme nyt sinun haltuusi ihmisvihan monet uhrit. Mekin pyydämme anteeksiantoasi ja katumuksen armoa: Kyrie eleison! Kyrie eleison! Kyrie eleison!” 

“Auta meitä, ettemme käyttäisi aikaam-me egoistisiin päämääriimme, omiin tai oman ryhmämme, vaan sinun rakkautesi suunnitelman palvelukseen. … Uskomme käsiisi ne, joiden maallinen elämä päättyi ennenaikaisesti väkivaltaiseen kuolemaan ja rukoilemme myös niiden puolesta, jotka ovat tehneet veljilleen ja sisarilleen pahaa: tehkööt he parannuksen sinun laupeutesi koskettamina.” 

Rukouksen jälkeen paavi tervehti paikallisia merkkihenkilöitä, paljasti muslimitaiteilijan tekemän muistoristin ja vapautti rauhankyyhkysen. Hänelle esiteltiin myös Mosulin raunioitunutta vanhaakaupunkia.  

Tapaaminen Qaraqoshin kristillisen yhteisön kanssa 

Mosulista paavi suuntasi Irakin suurimpaan arameankieliseen kristilliseen kaupunkiin Bakhdidaan, joka tunnetaan paremmin nimellä Qaraqosh. Kaupungin syyrialaiskatolisenemmistöinen väestö joutui pakenemaan kodeistaan Isisin tieltä vuonna 2014, mutta sittemmin noin puolet ovat päässeet palaamaan koteihinsa. Kadut olivat täynnä innokkaita ihmisiä ja juoksevia lapsia, kun paavi saapui kaupunkiin.  

”Olen kiitollinen Herralle voidessani olla teidän kanssanne tänään. Olen odottanut tätä hetkeä kärsimättömästi”, paavi sanoi Isisin jäljiltä uudenveroiseksi remontoidussa kirkossa. ”Kuinka paljon onkaan tuhottu! Ja kuinka paljon onkaan jälleenrakennettava!” Paavin mukaan viimeistä sanaa eivät kuitenkaan sano terroristit eivätkä kuolema, vaan ”Jumala ja hänen Poikansa, synnin ja kuoleman voittaja”.  

Franciscus kommentoi myös Doha-nimisen naisen todistuspuheenvuoroa, joka kuultiin ennen paavin puhetta. Doha oli menettänyt poikansa terroristeille mutta puhui anteeksiannon välttämättömyydestä niille, jotka jäivät henkiin. Paavi oli vaikuttunut ja samaa mieltä: ”Anteeksianto on avainsana. Se on välttämätöntä, jotta pysyisimme rakkaudessa, jotta pysyisimme kristittyinä.”  

Lopuksi paavi kertoi nähneensä helikopterista kirkon päällä olevan Neitsyt Marian patsaan ja uskoneensa kaupungin Marian äidilliseen huolenpitoon. Tämä innoitti Franciscusta myös kiittämään kaikkia irakilaisia äitejä, rohkeita naisia, jotka yhä antavat elämää kaikista vääryyksistä ja haavoista huolimatta. ”Kunnioitettakoon ja suojeltakoon naisia! Annettakoon heille huomiota ja mahdollisuuksia!”  

Messu Erbilin stadionilla 

Sunnuntain ja koko paavin kolmepäiväisen vierailun ohjelma huipentui Erbilin Franso Hariri -stadionilla pidettyyn ulkoilmamessuun, johon osallistui tuhansittain ihmisiä. Kurdistanin korkeimpien virkamiesten lisäksi paikalla oli myös arvovaltainen ekumeeninen edustus, erityisesti Erbilissä asuva idän assyrialaisen kirkon patriarkka Mar Gewargis III. 

Messussa kuultiin viittä kieltä: arameaa, arabiaa, kurdia, italiaa ja englantia. Saarnassaan paavi korosti sitä, ettei Jeesusta lähetetty puhdistamaan vain kivistä temppeliä vaan ennen kaikkea sydämemme temppeli. Mistä sydämemme sitten puhdistuu? Valheista, tekopyhyyden kaksinaamaisuudesta. Sydämen sairauksista, jotka johtavat kaksoiselämään, paavi saarnasi. ”Yksin Jeesus voi puhdistaa meidät pahuuden teoista, hän, joka on kuollut ja noussut kuolleista, hän, joka on Herra!”  

Messun jälkeen paavi Franciscus esitti sydämelliset kiitoksensa: ”Näinä päivinä, jotka olen viettänyt keskuudessanne, olen kuullut tuskan ja ahdistuksen ääniä, mutta olen kuullut myös toivon ja lohdutuksen sanoja.” ”Nyt lähestyy se hetki, jolloin lähden takaisin Roomaan. Irak jää kuitenkin aina sydämeeni. Pyydän teitä kaikkia, rakkaat veljet ja sisaret, työskentelemään yhdessä rauhaisan ja menestyksekkään tulevaisuuden puolesta.” Lopuksi paavi sanoi: ”Salam, salam, salam! Shukran! Jumala siunatkoon kaikkia! Jumala siunatkoon Irakia! Allah ma’akum!” 

Emil Anton

Lue artikkelit kokonaisuudessaan osoitteessa https://www.vaticannews.va/sv/suomi.html.

Tietoja kirjoittajasta

Emil Anton

Emil Anton on teologian tohtori, filosofian maisteri ja suomenkielisen Vatican Newsin toimittaja. Hän tutki vuonna 2019 julkaistussa väitöskirjassaan paavi Benedictus XVI:n kontribuutiota uskontoteologiaan ja -dialogiin.

Aihevalikko

LUE FIDES (pdf)

Uusin lehti || Arkisto (2001–)

PODCASTEJA (audio)

Radio Deissä ja Spotifyssa

Tilaa uutiskirjeemme!

Paavin twiitit

Paavin twiitit

Arkistot

Uusimpia videoita

Ladataan...