Valitse Sivu

Kristityn todellisuus ja todistus

Kristityn todellisuus ja todistus

Pääkirjoitus 9.8.2019

Onko vain se totta, minkä voi nähdä, mitä voi koskea, minkä voi mitata? Onko vain se olemassa, jolla on jokin fysikaalinen ulottuvuus ja massa? Kristillinen usko vastaa näihin kysymyksiin kieltävästi.

Kun me teemme ristinmerkin, lausumme ääneen tai sydämemme hiljaisuudessa ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”. Kun me lausumme tai laulamme uskontunnustuksen ja tunnustamme siinä uskovamme Isään, ”joka on tehnyt taivaan ja maan”, ja ”kaikkien näkyvien ja näkymättömien Luojaan”, lausummeko tämän kaiken sittenkään tarkoittamatta sitä, mitä sanomme?

Kun me käymme Herran pöytään, jossa meille tarjotaan uskomme mukaan Kristuksen todellinen ruumis ja veri, uskommeko me siihen todella? Uskommeko, että Kristus kykenee muuttamaan leivän ja viinin niin tahtoessaan omaksi ruumiikseen ja verekseen, vihityn papin toiminnan kautta, jokaisessa pyhässä messussa kaikkialla maailmassa ja kaikkina aikoina?

Viime aikoina on maailmalla julkaistu tutkimuksia, joiden mukaan katolilaistenkin joukossa on yhä enemmän niitä, jotka eivät ota kirkon uskonkappaleita kovin kirjaimellisesti: että eukaristiassa ei tapahtuisi todellista muuttumista vaan se olisi jonkinlainen symboli, että ”näkymätön maailma” olisi vain ajatuskonstruktio, sielu turha selitys ja Jumalakin vain ihmismielen luoma rationaalinen turvarakennelma.

Kieltämättä uskontotuuksien uskominen vaatii harppausta tuntemattomaan, luottamuksen askelta salaisuuden sisälle. Ei sitä voi perustella empiirisesti. Mutta kyllä jokaisen kristityksi itseään kutsuvan olisi tärkeää voida rehellisesti seistä tunnustamiensa kirkon totuuksien takana. Vain näin hän vahvistaa omaa yhteisöään ja pystyy toimimaan Kristuksen ilosanoman sanansaattajana. Kristityn todellisuus on muutakin kuin pelkkä nimi, se on myös todistusta.

Marko Tervaportti

Tietoja kirjoittajasta

Marko Tervaportti

Marko Tervaportti on Katolisen hiippakuntalehti Fideksen päätoimittaja ja Helsingin hiippakunnan viestintäjohtaja. Hän on koulutukseltaan filosofian maisteri (teoreettinen filosofia, Helsingin yliopisto). Hän on opiskellut myös Paavillisessa Angelicum-yliopistossa Roomassa.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Uusin lehti ja arkisto

Uusimpia videoita

Ladataan...

Aihevalikko

Paavin twiitit

Paavin twiitit

Arkistot

Tilaa tiedotteemme