Valitse Sivu

Aftonandakt: Allt kan vi ge till Jesus

Aftonandakt: Allt kan vi ge till Jesus

Aftonandakt I Radio Vega 15.1. 2024

Att hitta något gemensamt, att enas om något viktigt, att våga se det väsentliga och viktiga i tro och liv, det kräver mod och stark vilja. Hur kan man uppnå viktiga mål och milstolpar I livet? Samhället ställer oss inför prestationer och val av olika slag. Krav gällande arbete, människorelationer, fritid, och nog måste man erkänna, andligt liv likaså. Borde inte religion och det andliga livet vara en lugn oas, ett fridfullt ställe där inga världsliga bördor och plikter tar över och stör oss. Borde man inte kunna dra gränsen mellan ”vanligt vardagsliv” och religiöst liv? Lättare sagt än gjort.

Jesus kommer oss till hjälp med det här. Han tröstar sina lärjungar som ofta undrar om inte allt det han talar om och undervisar är helt enkelt omöjligt för människan att göra. ”För människan är det omöjligt men inte för Gud, för Honom är allt möjligt och för den som tror” säger han. Att fullgöra alla plikter och arbeten som hör till vår vardag kan bli en stor glädje och välsignelse när vi gör det tillsammans med Gud och till hans ära. Vi kan alltid lita på hans hjälp och nåd, i alla situationer. Och det fantastiska är – gör vi allt för Honom så behöver vi inte fundera på vilka uppgifter som kanske hör till den ena eller andra kategorin. Jesus vill att vi kan ge allt som händer i livet som en offergåva till Honom. Är det bekymmer, sorger, oro eller glädje, lycklighet, tacksamhet, allt kan vi ge till Jesus. Han vandrar med oss och bär våra bördor så att det inte blir för tungt för oss.

Denna vecka firar vi böneveckan för kristen enhet. Att se det som vi har gemensamt och förenar oss hjälper oss att fokusera på det viktiga, det glada budskapet vi kristna är kallade att förkunna för hela världen. Jesus Kristus har uppstått och segrat över döden. Genom hans offergåva, det enda offret som behövs, har vi fått det eviga livets gåva.

Nu är det inte så farligt om man inte alltid vet var gränsen mellan världsligt och andligt går. Vi kan helga allt vi gör för Gud. Hela livet är heligt. Det är Guds gåva till oss som vi borde använda väl. Försök ditt bästa och lämna allt annat åt Herren.

Ett spanskt helgon, helige Josémaria Escriva de Balaguer har sagt: ”Varje minsta lilla sak är viktig eftersom helheten dvs hela skapelsen består av små detaljer.” Vi kristna kan ge ett trovärdigt vittnesmål till världen genom att tillsammans kämpa för det goda och göra Guds kärlek synlig i allt. Det var Herrens vilja. ”Jag ber att de alla skall vara ett och att såsom du Fader är i mig och jag i dig också de skall vara i oss för att världen skall tro att du har sänt mig.”

Må Gud Allsmäktig välsigna oss genom vår moder Marias förbön, Fadern och Sonen och den helige Ande. Amen.

Marko Pitkäniemi OFS

Tietoja kirjoittajasta

Aihevalikko

LUE FIDES (pdf)

Uusin lehti || Arkisto (2001–)

PODCASTEJA (audio)

Radio Deissä ja Spotifyssa

Tilaa uutiskirjeemme!

Paavin twiitit

Paavin twiitit

Arkistot

Uusimpia videoita

Ladataan...