Valitse Sivu

Uusi luomus Kristuksessa

Uusi luomus Kristuksessa

Pyhän piispa Augustinuksen pääsiäisoktaavin saarnasta (saarna 8:1,4).

Kohdistan sanani teille, te vastasyntyneet lapset, pienokaiset Kristuksessa. Te olette kirkon uusi sukupolvi, Isän armolahja, äidin hedelmä, pyhä verso, uusi lapsiparvi, meidän kunniamme kukoistus ja työmme hedelmä, te minun iloni ja kunniaseppeleeni, kaikki te, jotka pysytte horjumatta Herrassa.

Puhun teille apostolin sanoin: Pukekaa yllenne Herra Jeesus Kristus älkääkä hemmotelko ruumistanne antaen sen haluille vallan, niin että olette pukeutuneina hänen elämäänsä, jonka olette tässä sakramentissa yllenne ottaneet. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi.

Tämän sakramentin voima on juuri tässä: se on uuden elämän sakramentti, elämän, joka alkaa tässä ajassa kaikkien entisten syntien anteeksiannolla ja saa täyttymyksensä kuolleiden ylösnousemuksessa. Teidät on kasteessa annettu kuolemaan ja haudattu yhdessä Kristuksen kanssa, jotta alkaisitte elää uutta elämää, niin kuin Kristus herätettiin kuolleista.

Nyt te kuitenkin vaellatte uskossa, niin kauan kuin vielä kuljette tässä kuolevaisessa ruumiissa, poissa Herran luota. Teidän varmaksi tieksenne on tullut hän, jonka luokse te pyritte, Jeesus Kristus, joka on tahtonut tulla ihmiseksi meidän tähtemme. Niille, jotka häntä pelkäävät, hän on pannut tallelle autuuden aarteita. Ne hän on avaava ja lahjoittava niille, jotka panevat toivonsa häneen. Silloin voimme saada myös todellisuudessa sen, minkä nyt olemme saaneet toivossa.

Tänään on kahdeksas päivä teidän uuden syntymänne jälkeen. Tänään teissä saa täyttymyksensä uskon sinetti, joka vanhan liiton isien keskuudessa toteutui lihan ympärileikkauksessa kahdeksan päivää lihallisen syntymän jälkeen. Herra itse riisui yltään lihan kuolevaisuuden nousemalla kuolleista ja herättämällä ruumiin, ei jotain toista vaan oman ruumiinsa, joka ei kuitenkaan enää ole kuoleva. Näin hän ylösnousemuksellaan painoi sinettinsä Herran päivään, joka on kolmas päivä hänen kärsimisensä jälkeen, mutta päivien luvussa seitsemättä päivää eli sapattia seuraava kahdeksas päivä, samalla viikon ensimmäinen.

Te ette vielä elä tässä todellisuudessa, mutta jo varmassa toivossa, koska olette vastaanottaneet tämän todellisuuden sakramentin ja saaneet Hengen pantin. Jos siis teidät on yhdessä Kristuksen kanssa herätetty kuolleista, niin tavoitelkaa sitä mikä on ylhäällä, missä Kristus istuu Jumalan oikealla puolella. Ajatelkaa sitä mikä on ylhäällä, älkää sitä mikä on maan päällä. Tehän olette kuolleet, ja teidän elämänne on Kristuksen kanssa kätketty Jumalaan. Kun Kristus, teidän elämänne, ilmestyy, silloin tekin ilmestytte hänen kanssaan kirkkaudessa.

.

Pääsiäisajan lukupalvelus, pääsiäisoktaavin sunnuntain toinen lukukappale.

.

Maalaus:  The Ascension, Benjamin West 1801, Denver Art Museum.

Tietoja kirjoittajasta

Aihevalikko

LUE FIDES (pdf)

Uusin lehti || Arkisto (2001–)

PODCASTEJA (audio)

Radio Deissä ja Spotifyssa

Tilaa uutiskirjeemme!

Paavin twiitit

Paavin twiitit

Arkistot

Uusimpia videoita

Ladataan...