Valitse Sivu

Nuoren evankelioinnin siemen on elävässä Kristuksessa

Nuoren evankelioinnin siemen on elävässä Kristuksessa

”Meillä on vaara pitää Jeesusta Kristusta vain menneisyyden hyvänä esimerkkinä, muistona, jonakuna, joka pelasti meidät 2000 vuotta sitten. Se ei hyödyttäisi meitä, vaan jättäisi meidät sellaisiksi kuin aikaisemminkin eikä vapauttaisi meitä. Hän, joka täyttää meidät armollaan, hän, joka vapauttaa, muuttaa ja parantaa meidät ja lohduttaa meitä, hän elää.”

Paavi Franciscuksen uusin maaliskuussa julkaistu kehotuskirje Christus vivit on koko Jumalan kansalle ja erityisesti nuorille osoitettu muistutus elävästä, läsnäolevasta ja välittävästä Kristuksesta. Jeesus ei ole vain historian hahmo kahden vuosituhannen takaa. Hän on täällä, tällä hetkellä, juuri nyt. Kyseisen kehotuskirjeen ydinsanomaa seuraten järjestettiin Nummelassa 23-25. elokuuta nuorille katolilaisille suunnattu Christus vivit -leiriviikonloppu. Leirillä syvennyttiin kehotuskirjeen teeman kautta nuoria koskeviin kysymyksiin uskosta, sen haasteista ja elämisestä katolisena kristittynä.

Viikonloppu sisälsi hartauksien ja messujen lisäksi rikastuttavia puheenvuoroja, jotka käsittelivät mm. esimerkillisenä kristittynä elämistä ja arkipäivän tason evankeliointia. Ytimeksi muodostui koskettava ajatus siitä, kuinka meidän tulisi heijastaa Kristuksen lämpöä ja rakkautta ympärillä oleviin ihmisiin ja kuinka tällaisen kristittynä olemisen pitäisi olla tekojemme ja olemuksemme kompassi. Helsingin hiippakunnan uusin pappi isä Eze Charles Nwoko esitti, että sen sijaan, että julistaisimme aina tilaisuuden tulleen suureen ääneen katolista dogmaa ja olisimme vihaisia nykypäivän moraaliopeille, voimme miettiä, kuinka omat toimintapamme voivat heijastaa Kristuksen valoa ja ymmärtäväisyyttä. Jos emme kohtaa vastaantulijoita kunnioittavasti, miten voisimme olettaa uskomme ydinsanoman rakkaudesta näyttäytyvän totena ihmisten silmissä? Kristuksen lämmän ja rakkauden tulisi olla avain kohtaamisissamme ihmisten kanssa, jotta voisimme aidosti välittää kristinuskon ilosanomaa.

On tärkeää tiedostaa, että omilla teoillamme on väliä. Huonolla esimerkillämme voimme tietämättämme ajaa ihmisiä pois Jumalan tuntemisen luota. Mutta heijastamalla elävän Kristuksen armoa voimme kenties onnistua tuomaan kirkon yhteyteen ihmisiä, jotka ovat aikaisemmin jopa tarkoituksellisesti taistelleet Jumalan sanaa vastaan. Paavi Franciscus puhuu kehotuskirjeessään nykypäivän evankelioinnista: ”Ensimmäinen julistus voi herättää syvän kokemuksen uskosta retretin aikana, baarikeskusteluissa, yliopiston luentotauolla tai jollakin monista Jumalan tutkimattomista teistä. Mutta tärkeintä on, että jokainen nuori löytäisi rohkeutta kylvää ensimmäisen julistuksen hedelmälliseen maaperään, toisen nuoren sydämeen.” Paavin ajatus kaikkialle ulottuvasta jokapäiväisestä evankelioinnin siemenen kylvämisestä on koskettava. Jopa perjantai-iltana vietetty hetki baarissa tuopin ääressä ystävien ympäröimänä voi olla mahdollisuus hyvän sanoman jakamiseen. Tai kenties istuessamme yliopiston kahvilassa opiskelijahintaista lounasta nauttien voisimme kohdata vastapäätä istuvat opiskelutoverit sillä vastaanottavaisuudella ja ilolla, jolla Kristus ottaa syleilyynsä jokaisen meistä. Meidän nuorten vahvuus piilee juuri liikkuvuudessa. Nuoret tulevat, menevät ja liikkuvat paikasta toiseen levittyen laaja-alaisesti. Koko maailma voi aueta evankelioimiskenttänä, jonka maaperä odottaa ensimmäisen siemenen kylvämistä.

Franciscus toteaa kehotuskirjeessään nuorista seuraavasti:”He osaavat löytää vetovoimaisia tapoja kutsua toisia nuoria. He osaavat järjestää tapahtumia, urheilukisoja ja tapoja evankelioida sosiaalisessa mediassa viestien, laulujen, videoiden jne. kautta.” Nämä paavin sanat näyttäytyivät totena juuri tänä elokuisena viikonloppuna, kun nuorilta katolilaisilta nuorille katolilaisille järjestetty leiritapahtuma toi yhteen erilaisia persoonia ja kutsui elävään uskoon. Sosiaalisessa mediassa jaettujen leiriltä otettujen kuvien ja videoiden kautta uskon ilosanomaa vietiin eteenpäin kaikkien nähtäväksi. Se, että jakaa videon, jossa joukko nuoria laulaa ylistyslauluja Herralle, voi olla pieni liike puhelimen näytöllä, mutta avaa oven laajaan evankelioimiseen. Evankelioinnin edistämisen kannalta onkin tärkeää järjestää Christus vivit -leirin kaltaisia tapahtumia nuorille kristityille. Ne voivat sosiaalisen median näkyvyytensä lisäksi sytyttää nuorten sydämiin paloa jakaa ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta, joka on kanssamme sydämissämme, vierellämme ja erityisesti pyhässä eukaristiassa. Kenties noudattaessamme askel askeleelta yhä paremmin Kristuksen esimerkkiä ja osoittaessamme aitoa myötätuntoa kaikkia kohtaan voimme tutustuttaa ympärillä oleviamme ihmisiä elävän Kristuksen salaisuuteen. Tätä kirkko tarvitsee nuoria, jotka syttyvät palavasta tarpeesta kylvää evankelioinnin siemeniä ihmisten sydämiin ja jakamaan kaunista totuutta siitä, että Kristus elää. 

Iida Leinonen

Tietoja kirjoittajasta

Iida Leinonen

Iida Leinonen on teologian ja uskonnontutkimuksen ylioppilas sekä sivuaineinen viestinnän opiskelija.

Aihevalikko

LUE FIDES (pdf)

Uusin lehti || Arkisto (2001–)

PODCASTEJA (audio)

Radio Deissä ja Spotifyssa

Tilaa uutiskirjeemme!

Paavin twiitit

Paavin twiitit

Arkistot

Uusimpia videoita

Ladataan...