Valitse Sivu

Biskopens hälsning inför fastan 2024

Biskopens hälsning inför fastan 2024

Kära systrar och bröder i Kristus,

Fastan är en tid av ånger och omvändelse då vi gör oss redo för påsken. Framför oss har vi 40 dagar. Jesus tillbringade 40 dagar i öknen, precis som Noa var 40 dagar i arken. Det utvalda folket vandrade i sin tur i 40 år i öknen under flykten från Egypten. Det var dagar av både rening och förberedelse.

Askonsdagens liturgi tar oss nära inpå det mysterium som människan som bär på syndens skada utgör. Askan symboliserar den död som synden orsakar. Men askan är också en symbol för hoppet om omvändelse och därmed om frälsning. Under kyrkans första århundraden strödde människor som ville ta emot botens sakrament aska över sig och ställde sig inför gemenskapen iklädda en ”ångerdräkt”. Det vittnade om deras vilja att omvända och göra bättring. Det är bra om vi också biktar oss för att få syndernas förlåtelse och nåden att vara trogna Jesus.

Hur kan vi konkretisera våra mål för fastetiden? I evangeliet pekar Jesus på tre saker vi behöver för det andliga livet: bön, allmosor och fasta. De är som benen i ett trebent bord. Bordet är min helgelse som kristen.

I Jesu offentliga liv är det första steget bön i öknen. Bönen är starten på att vi lever och handlar till Guds ära.Om vi vill vara trogna kristna är det viktigt att be. Bönen är för själen som syre är för våra lungor. Innan vi gör något eller fattar ett beslut behöver vi be och be om hjälp för att kunna utföra vår uppgift väl. När vi träffar människor är det bra att be för dem. I år firar vi ett bönens år på uppmaning av påve Franciskus. Han uppmanar oss att på nytt hitta längtan efter att vara i Herrens närvaro, att lyssna till och tillbe honom. Hur ofta stannar jag upp för att be i tystnad, så att jag hör Guds röst? Läser jag evangeliet varje dag för att lära känna Jesus bättre?Kan jag oftare möta Jesus i den heliga eukaristin?

Allmosor vittnar om generositet gentemot Gud och våra medmänniskor. Att ge och ge sig själv utåt är nödvändigt för att tömma sig själv. Kanske jag inte har tillräckligt med pengar för att utrota fattigdomen i världen, men jag kan hjälpa de fattiga genom kyrkan. Bidrar jag ekonomiskt till kyrkans behov? Hur behandlar jag fattiga? Kanske jag kan tjäna dem genom att göra något för dem? Ibland är de som är fattiga rika människor som inte har någon att ty sig till. Ensamhet kan vara en stor fattigdom. Ibland betyder en allmosa att man ger av sin tid för att hjälpa andra.

Jesus talar också om att fasta. Vi är kropp och själ. Därför är också kroppen viktig i bönen. Kroppen kan delta i bönen genom att utöva fasta. Fastan renar oss som kropp och själ. Kroppen måste bemöda sig andligen före himmelen och den bästa övningen är att fasta. I uppståndelsen förenas min kropp på nytt med min själ. Biskopens fastebud ger några exempel på fastandet. Det handlar om en sinnenas fasta och om att utveckla sin självbehärskning. Jag vill vara fri från ting. En rimlig fasta är hälsosam för hela människan: förståndet löper bättre, viljan stärks och hjärtat älskar djupare.  

Låt denna fastetid vara en tid av tillväxt i kärlek till Gud och vår nästa för oss alla!

Jungfru Maria och helige Josef, be för oss under denna fastevandring.

I Helsingfors, 11.2.2024, på minnesdagen av Jungfru Maria av Lourdes.

+ Raimo Goyarrola

Biskop av Helsingfors

Tietoja kirjoittajasta

Aihevalikko

LUE FIDES (pdf)

Uusin lehti || Arkisto (2001–)

PODCASTEJA (audio)

Radio Deissä ja Spotifyssa

Tilaa uutiskirjeemme!

Paavin twiitit

Paavin twiitit

Arkistot

Uusimpia videoita

Ladataan...