Pyhän piispa Andreas Kreetalaisen opetuspuheista
(puhe 10 pyhän Ristin ylentämisen juhlana):
RISTI ON KRISTUKSEN KIRKKAUS JA YLENTÄMINEN
Me vietämme ristin juhlaa. Ristin kautta pimeys on karkotettu pois ja valo on palannut. Vietämme ristin juhlaa, ja yhdessä Ristiinnaulitun kanssa meidätkin korotetaan korkeuteen. Tuonne alas me jätämme maailman synteineen voittaaksemme omaksemme sen, mikä on ylhäällä. Niin suuri ja runsas on ristin rikkaus, että joka sen saa omakseen, omistaa aarteen. Nimitän täydellä syyllä aarteeksi sitä, mikä on kaikista hyvyyksistä kaunein sekä nimeltään että todellisuudessa. Sillä siinä, sen kautta ja sen tähden menetetyt pelastuksemme rikkaudet palautetaan meille.
Ellei ristiä olisi, ei Kristustakaan olisi ristiinnaulittu. Ellei ristiä olisi, elämää ei olisi naulittu ristinpuuhun. Ellei elämää olisi naulittu ristiin, ei hänen kyljestään olisi virrannut kuolemattomuuden lähteitä, verta ja vettä, jotka puhdistavat maailman. Synnin velkakirjaa ei olisi revitty rikki eikä meitä olisi julistettu vapaiksi, emme saisi nauttia elämän puusta eikä paratiisi olisi meille avoinna. Ellei ristiä olisi, kuolemaa ei olisi tuhottu eikä tuonelaa ryöstetty tyhjäksi.
Risti on siis suuri ja kallisarvoinen asia. Suuri, koska sen kautta Kristuksen monet teot, hänen ihmeensä ja kärsimyksensä, saivat täyttymyksen ja voiton. Kallisarvoinen, koska se on Jumalan kärsimisen ja voiton merkki. Kärsimisen merkki siksi, että hän kärsi kuoleman vapaaehtoisesti ristinpuulla. Voitonmerkki taas, koska ristillä paholaista haavoitettiin ja hänen mukanaan kuolema voitettiin. Tuonelan salvat murrettiin auki, ja rististä tuli koko maanpiirin yhteinen pelastus.
Ristiä nimitetään myös Kristuksen kirkkaudeksi ja Kristuksen ylentämiseksi. Risti on ikävöity malja ja niiden kärsimysten täyttymys, jotka Kristus on kokenut puolestamme. Se, että risti on todella Kristuksen kirkkaus, ilmenee hänen omista sanoistaan: Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on kirkastunut hänessä, ja Jumala tekee sen aivan pian. Ja edelleen: Isä, kirkasta sinä nyt minut ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä. Ja vielä: Isä, kirkasta nimesi! Silloin kuului taivaasta ääni: Minä olen sen kirkastanut ja kirkastan jälleen. Tällä hän tarkoitti sitä kirkastamista, joka oli tapahtuva ristillä.
Risti tarkoittaa näin ollen myös Kristuksen ylentämistä. Kuuntele, mitä hän itse lausuu: Kun minut korotetaan maasta, minä vedän kaikki luokseni. Siitä näet, että risti on Kristuksen kirkkaus ja hänen ylentämisensä.