Ylösnousemus
Taiteen historian 1400-luvun suuret maalarit ja heidän teoksensa ovat yhä tänäänkin kiinnostavia. Pietro Peruginon öljymaalauksen San Francesco al Praton Ylösnousemus on aiemmin virheellisesti sanottu olevan pääosin Peruginon oppilaan Rafaelin maalaama.
Vasarin mukaan Rafaelin isä, joka itsekin oli maalari, tuki poikaa taiteilijan uralle ja yritti etsiä pojalleen parasta mahdollista opettajaa. Opettajaehdokkaita oli kaksi, eikä mitään vähäpätöisiä: Perugino, joka oli jo saanut mainetta Sikstiiniläiskappelin maalausten tekijänä, sekä Leonardo, joka ei vielä ollut niin tunnettu kuin nyt – kuuluisat Viimeinen ehtoollinen ja Mona Lisa olivat vielä viimeistelyä vailla. Rafaelin isä ymmärsi maalaustaiteen uusia ongelmia, joita hän itse omassa taiteessaan ei halunnut lähteä enää ratkomaan, joten oli luontevaa ohjata poika oppiin muualle.
Uusi maalaustapa, jota myös Vasari on kirjassaan kuvannut, sai Rafaelin seuraamaan Peruginon ja Leonardon askelissa. Tämä tarkoitti yksinkertaistaen värin, valon ja muodon loputtomien liikkeiden tutkimista. Peruginon työpajassa Rafaelin taiteelliset tavoitteet yhdenmukaistuivat Peruginon näkemyksen kanssa.
Kotipaikastaan Perugiasta Ylösnousemus, joka oli valmistunut 1400-1500-lukujen taitteessa, vietiin Napoleonin sotaretkien mukana 1800-luvun alussa Pariisiin, mutta sen nykyinen sijaintipaikka on jälleen Italiassa, tarkemmin sanottuna Vatikaanin taidemuseossa.
Peruginon maalaamaksi maalauksen tunnistaa siitä, miten se esittää Kristuksen. Kristus kaataa kumoon sekä nukkuvat että hereillä olevat sotilaat. Perugino käytti myös muissa tauluissaan samoja enkelien hahmoja. Abstraktista geometriaa oleva arkku on voimakas tekijä taulussa. Tutkimusten mukaan kaksi piirrosta samasta aiheesta olisivat Rafaelin ja ne ovat Sao Paolossa Brasiliassa.
Maalauksen vaikuttavuutta eivät sadat vuodet ole latistaneet. Kristus on ylösnoussut.
Marjatta Tarkoma OFS
Lähde:
Luisa Becherucci: Raphael and Painting – teoksessa: The Complete Work of Raphael, Italia 1969.