Kirja: Marian katse – katse Mariaan
Kun sain käsiini Sisko Ylimartimon Marian katse-kirjan, se vei minut pitkälle matkalle taiteen, historian ja uskontojen maailmaan. Tajusin, miten Maria kulkee koko ihmiskunnan historian läpi. Miten hänen ihmeellinen äitiytensä on ilmennyt, millä tavoin ihmiset ovat vuosituhansien aikana kasvaneet lähemmäksi meidän tuntemaamme Mariaa. Miten hän on vaikuttanut taiteessa, kirjallisuudessa, kansanuskomuksissa, kirkkojen opetuksissa, ihmisten kasvamisessa kohti Jumalaa.
Maria, Jeesuksen äiti, on kristikunnan tunnetuin nainen, sanotaan takakannen esittelyssä. Hänessä on nähty auttaja, esirukoilija ja lohduttaja. Hän on meidän äitimme, hänen ympärilleen on rakentunut kokonainen monikerroksinen maailma. Hänet tunnetaan islamissa, häntä ylistetään kansanrunoudessa ja kirjallisuudessa, hänestä on maalattu miljoonia kuvia ja tehty patsaita. Aikakaudet ovat säilyttäneet hänet samana Mariana, joka sai sanoman enkeliltä. Ulkoinen asu on saattanut muuttua, hän on eri näköinen eri puolilla maailmaa, eri kulttuureissa. Parhaiten me luultavasti tunnemme hänet maalauksista, Italian renessanssin suuret nimet ovat ikuistaneet Marian Taivaan kuningattarena, nuorena tyttönä Nasaretissa, surevana äitinä ristin juurella. Hän istuu kukkivassa puutarhassa, hän pakenee Egyptiin pieni poikansa sylissään.
Itse asiassa Mariasta ei tiedetä varmasti juuri mitään. Evankeliumit kertovat ydinkohdat hänen elämästään. Legendat, tarinat, kansanuskomukset, katolinen perimätieto ja apokryfiset evankeliumit kertovat lisää. Sisko Ylimartimo on tehnyt mahtavan työn seuratessaan nuoren juutalaistytön tietä Nasaretin pienestä kylästä Taivaan kuningattareksi ja meidän kaikkien suojelevaksi äidiksi. Kirja on jaettu kolmeen osaan, joiden otsikot vievät jo meidät historiaan: Marian jäljillä, Marian tie, ja kolmantena Hänen kasvojensa kaltaiset.
Marian jäljillä-osiossa mennään kuvien ja sanojen taakse. Tässä käsitellään eri aikakausien Maria-kuvia, vanhojen kyläkirkkojen maalauksia ja upeiden katedraalien madonnakuvia, erilaisia tapoja ja taidekäsityksiä. Miten Mariaa on kuvattu keskiajalla, miten modernismi on vaikuttanut, miten Raamattua on kuvitettu aikojen saatossa. Miten reformaatio on vaikuttanut kuviin ja niiden käyttämiseen. Tämä on vielä helppoa, kuvat ovat meidän nähtävissämme kaikkialla, Dorén kuvaraamattu on vieläkin monen kotona. Se, mitä jäin kaipaamaan, oli mainintaa niistä pienistä Marian kuvista, joita lähes kaikki katolilaiset, ja myös ortodoksit, kantavat mukanaan kalenterin välissä tai kirjanmerkkinä. Tosin ne ovat usein kopioita maalauksista tai ikoneista ja näin tulevat kuitenkin mukaan Marian kuvamaailmaan.
Eniten minua ilahdutti se tapa, millä kirjassa kuvataan Marian elämää. Kuvaus rakentuu tarkoille tutkimuksille Marian ajan maantieteestä, Ihmisten tavoista, elinkeinoista, poliittisesta tilanteesta ja säilyneistä historiallisista tiedoista. Yhtäkkiä kuva Mariasta laajeni mielessäni, hänestä tuli lihaa ja verta oleva ihminen, todellinen elävä ihminen. Kaikki mitä tapahtuu, tapahtuu elävälle ihmiselle. Nyt ymmärrän paremmin, miksi Lourdesin Madonna pudotti minut polvilleni aamupimeässä luolassa. Nyt ymmärrän paremmin, miten ajatus Mariasta, kaikkien ihmisten äidistä,
Jeesuksen äidistä, on kulkenut tiedostamattomana kaipauksena läpi ihmiskunnan historian. En ole enää yksin. Minulla on äiti.
Kirjan kannessa hymyilee salaperäisesti ja lempeästi Stefan Lochnerin Madonna ruusutarhassa. Kirjan kuvitus on runsas ja monipuolinen, sen sivuilla tapaa vanhoja tuttuja taidehistorian sivuilta, mutta myös tuntemattomampia. Marialla on tuhannet kasvot, mutta kuitenkin aina samat.
Suosittelen kirjaa lämpimästi kaikille, joita Maria kiinnostaa. Heille, jotka haluavat tietää, haluavat oppia lisää Mariasta katsomalla häntä, sijoittamalla hänet tiettyyn aikaan ja paikkaan. Jotka haluavat kulkea Marian kanssa hänen elämänsä pitkän tien, ennen aikojen alkua hänelle määrätyn, aikojen loppuun jatkuvan matkan.
Tuula Luoma OP
Sisko Ylimartimo: Marian katse.
Kuvia, kuvitelmiaja kertomuksia.
Avain, Helsinki. 2021