Kristuksessa olemme voittaneet paholaisen
Pyhän piispa Augustinuksen kirjasta Psalmien selitys (psalmi 61:2–3).
Kuule huutoni, Jumala, kuuntele rukoustani! Kuka puhuu näin? Puhuja näyttäisi olevan yksi ainoa henkilö. Katso kuitenkin uudelleen, onko hän vain yksi ihminen: Maan ääristä minä huudan sinua, kun sydämeni nääntyy. Nyt hän ei olekaan yksi ainoa, paitsi siinä mielessä kuin Kristus on yksi ja me kaikki olemme hänen jäseniään. Miten yksi ja sama ihminen voisi huutaa kaikista maan ääristä? Maan ääristä huutaa ainoastaan se perintö, josta Pojalle itselleen sanottiin: Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi, ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi.
Se, joka huutaa maan ääristä, on siis tämä Kristuksen omaisuus ja perintöosa, tämä Kristuksen ruumis, yksi ja ainoa Kristuksen kirkko, tämä yhteisö, johon me kaikki kuulumme. Mitä se sitten huutaa? Kuten edellä sanoin: Kuule huutoni, Jumala, kuuntele rukoustani! Maan ääristä minä huudan sinua. Tämän huusin sinulle maan ääristä, toisin sanoen joka suunnalta.
Entä miksi huusin näin? Koska sydämeni nääntyy. Huutaja osoittaa olevansa kaikkien kansojen keskuudessa, kaikkialla maailmassa, ei suuressa kunniassa, vaan suurten koettelemusten keskellä.
Elämämme tällä pyhiinvaelluksella ei totisesti voi olla vailla koettelemusta, ja matkantekomme edistyy vain koettelemuksen kautta. Ei kukaan opi tuntemaan itseään, ellei häntä ole koeteltu, ei ketään voida kruunata seppeleellä, ellei hän ole voittanut, eikä kukaan voi voittaa ilman taistelua. Mutta eihän kukaan voi taistella ilman vihollista, ilman kiusauksia.
Joka huutaa maan ääristä, on siis ahdistuksessa mutta ei silti jää hylätyksi. Herra tahtoi näet edelläkuvata meitä, jotka olemme hänen ruumiinsa, omassa ruumiissaan, siinä, miten hän kuoli, nousi kuolleista ja astui ylös taivaaseen. Minne pää on mennyt edellä, sinne jäsenetkin toivovat pääsevänsä häntä seuraten.
Herra kirkasti meidät itsessään, kun salli Saatanan kiusata itseään. Luimme juuri evankeliumista, että paholainen kiusasi Herraa Jeesusta Kristusta autiomaassa. Paholainen tosiaan kiusasi Kristusta, mutta Kristuksessa kiusattiin samalla sinuakin, koska Kristus sai sinulta ihmisyytensä mutta sinä sait häneltä pelastuksen. Sinulta hän sai kuoleman ja hän lahjoitti sinulle elämän, sinulta hän sai häväistyksen ja hän antoi sinulle kunnian. Sinulta hän sai koettelemuksen ja hän antoi sinulle voiton.
Jos meitä on koeteltu hänessä, niin hänessä me myös voitamme paholaisen. Sinä kiinnität huomiosi siihen, että Kristusta kiusattiin. Etkö huomaa, että hän myös voitti kiusauksen? Tunnusta siis, että sinua kiusattiin hänessä, mutta tunnusta myös, että hänessä sinäkin olet voittaja. Hän olisi voinut pitää paholaisen loitolla itsestään, mutta ellei häntä olisi kiusattu, ei hän olisi opettanut sinua voittamaan silloin, kun sinä joudut kiusaukseen.
Paastonajan lukupalvelus. 1. viikon sunnuntain toinen lukukappale.
.
Kuva: Sandro Botticellin fresko Pyhä Augustinus rukoilemassa Firenzen Ognissanti-kirkossa n. vuodelta 1480.