Valitse Sivu

Menkää ja kutsukaa kaikki Herran aterialle! 

Menkää ja kutsukaa kaikki Herran aterialle! 

Tervehdyskirje Lähetyssunnuntaille 2024

.

Rakkaat sisaret ja veljet!

Tämän vuoden lähetyssunnuntaiksi 20.10. pyhä isämme Franciscus on valinnut teemaksi Matteuksen evankeliumin kohdan, jossa meitä kutsutaan Herran aterialle ilojuhlaan. Paavimme liittää kauniilla tavalla toisiinsa eukaristian salaisuuden ja kirkon lähetystehtävän, jotka saumattomasti ovat yhteydessä keskenään kirkon, Kristuksen mystisen ruumiin, eri osina ja silti täydellisesti yhdessä.  

Evankeliumin tekstissä kuulemme kertomuksen kuninkaasta, joka järjestää hääjuhlat ja lähettää palvelijansa kutsumaan kaikki juhlaan.  Kuitenkin ihmisillä on kaikenlaisia esteitä ja syitä olla tulematta paikalle. Kertomuksessa kuningas lopulta hermostuu ja käskee palvelijoita hakemaan paikalle kenet vain saavat.  

Kristus haluaa etsiä jokaisen eksyneen lampaan ja tuoda hänet laumaan. Ja hän kehottaa meitä kaikkia kirkon, laumansa jäseniä viemään väsymättä kaikkialle evankeliumin sanomaa. Lähetyskäsky ei koske vain papistoa ja sääntökuntalaisia, vaan jokaista kristittyä. Herra haluaa kaikkien nälkäisten tulevan ravituiksi eukaristian aterialla ja Sanan vahvistamiksi Karitsan hääjuhlassa.

Jumala ei pakota ketään, vaan aina odottaa ja antaa lapsilleen mahdollisuuden tulla luokseen. Aivan kuten kuninkaan palvelijat kiirehtien ja tehokkaasti tottelivat kuninkaansa käskyä kutsua kaikkia hääjuhlaan, he silti kohtelivat kutsuttavia ystävällisesti ja kunnioittaen. Paavi Franciscus muistuttaa, että aivan kuten Kristus itse, joka kutsuu meitä kärsivällisesti ja omaa tahtoamme kunnioittaen, tulee meidän kristittyjen viedä ilosanomaa maailmalle.

 Kun lähdemme matkalle ”ad gentes”, ihmisten keskelle, pyytäkäämme Hengen johdatusta ja lahjoja ravinnoksi taipaleelle, jotta veisimme sanomaa iloisesti eteenpäin Hyvän Paimenen johdattamina.

 Jumala ei hermostu tai suutu kuten kuningas evankeliumissa, vaan ymmärtää ja antaa anteeksi loputtomasti, jos itse annamme hänen tahtonsa vaikuttaa meissä.  Rukoilkaamme, että jokainen ihminen saisi pyhän kirkon kautta tietää olevansa kutsuttu armollisen Herran ilojuhlaan! 

Diakoni Marko Pitkäniemi OFS

Hiippakunnan lähetysasioiden hoitaja

_______________________

Missio Nordica on osa paavillisten lähetysseurojen maailmanlaajuista verkostoa, joka on vuodesta 1922 lähtien ja toimii nykyään noin 150 maassa. Paavi Franciscuksen johdolla Missio tarjoaa rukouksen ja lahjoitusten kautta apua sisarillemme ja veljillemme köyhimmissä maissa, riippumatta heidän taustastaan tai uskostaan. Keskittyen ihmisten hengellisiin ja fyysisiin tarpeisiin, tuemme monenlaisia pastoraalisia ja sosiaalisia hankkeita, kuten kirkkojen, terveyskeskusten ja yhteisökeskusten rakentamista sekä lukuisia koulutushankkeita. Missio Nordica on myös osa Pohjoismaiden piispainkokousta. Tämä asettaa meidät ainutlaatuiseen asemaan, sillä olemme ainoa Missio-toimisto, joka yhdistää viisi maata.

Syyskuussa pidettiin Missio Nordican ensimmäinen yhteinen verkkoseminaari, jossa alkutervehdyksen lausui Evankelioimisen dikasterion proprefekti (johtaja) kardinaali Luis A. Tagle. Tallenne seminaarista on katsottavissa täällä: https://youtu.be/x9h490-kXEY.

Tietoja kirjoittajasta

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aihevalikko

LUE FIDES (pdf)

Uusin lehti || Arkisto (2001–)

PODCASTEJA (audio)

Radio Deissä ja Spotifyssa

Tilaa uutiskirjeemme!

Paavin twiitit

Paavin twiitit

Arkistot

Uusimpia videoita

Ladataan...