Fader Mauricio Bravo – Opus Dei’s regionala vikarie för Finland och Estland
Jag hörde först om Opus Dei på ett kyrkkaffe på det ekumeniska centret i Kvarnträsk i Esbo. Fader Robert de Caluwe nämnde att organisationen etablerat sig i vårt land. Han gav också mig en bok om organisationen. Men jag kom först i djupare kontakt med Opus Dei då jag var medlem i kyrkans ekonomiråd var fader Raimo Goyarrola också var medlem. Senare träffade jag även den första finländska Opus Dei -prästen Oskari Juurikkala. Jag hade tidigare också träffat fader, monsignor Rudolf Larenz många gånger. Opus Dei var sålunda inte helt obekant för mig.
En vinterdag under covid-19-pandemin gjorde jag intervjun med fader Mauricio ”Mauri” Bravo på engelska per telefon. Fader Mauri var öppen så det var lätt för mig att föra en strukturerad diskussion med honom. Han föddes i Madrid som ett av fyra barn till en djupt kristen troende familj. Efter slutförd skolgång vid tekniska högskolan i staden blev han aktivt intresserad av Opus Dei.
Ingenjör – präst
Efter studierna arbetade han tre till fyra år som ingenjör, men det religiösa livet drog honom allt mer till sig. Organisationen föreslog att han kunde studera i Rom med målsättning prästerskapet. Hans huvudämne var teologi i vilket han även doktorerade. De flesta Opus Dei -prästerna har två akademiska slutexamina på hög nivå. Många har två doktorsgrader.
Efter prästvigningen verkade fader Mauri några år som präst i Spanien främst i skolor och vid universitet. År 2016 frågade Opus Dei om han ville arbeta i Finland och flytta hit. Hans svar var jakande. Han har nu verkat i vårt land och Estland i närmare fem år. Han är organisationens vikarie i båda dessa länder. Detta innebär att han har ansvar hur Opus Dei klarar sig och växer i dessa länder. Han arbetar i nära samarbete med organisationens ledning i Rom.
Finland – Estland
Vi gick i våra diskussioner in på skillnaderna av att verka i Finland och i Estland. Fader Mauri var försiktig i sina uttalanden eftersom han varit i landet en kort tid, men några reflexioner är värda att notera. Den grundläggande skillnaden är att Estland har under en längre tid varit ett ateistiskt land var de kristna rötterna ligger historiskt lång bak i tiden. Den gamla historiska religiositeten finns inte längre kvar.
Den allmänna ateismen och t.o.m. religionsfientligheten är en stor utmaning. Människor har inte grundläggande förståelse för religion och vad det innebär att tro. Man får börja från början i och med att man inte har fasta religiösa eller filosofiska hållhakar att hänvisa till. Referenser för en religiös förståelse fattas. Man söker fortfarande sin identitet i materialism, brutal kapitalism och konsumtion, kanske också i sex.
En betydande händelse i Estland var två påvars – nämligen den helgonförklarade påven Johannes Paulus II och den nuvarande påven Franciskus – besök i landet. Kulturlivet har också dominerats av materialism och socialismens ideal. Finland åter har en nordisk kristen tradition som sträcker sig tillbaka till medeltiden. Den kristna symboliken är bekant likaså terminologin. De kristna traditionerna är ännu idag levande i Finlands lutherska och ortodoxa kyrkor.
Långa dagar
Fader Mauris dag är lång, innehållsrik och full av arbete. Dagen börjar tidigt med bön och religiös fostran. Alla dagar är till för Guds ära. Man arbetar egentligen inte för sig själv utan för Jesus Kristus och hans allmänneliga uppmaning att föra alla till Gud och himmelriket.
Fader Mauri är i sitt arbete och som vikarie för Finland och Estland i ständig kontakt med organisationens huvudsäte i Rom samtidigt som han går på språkkurser både i finska och estniska. Utan att bra behärska vardera språken är det mödosamt att verka i både Finland och Estland. Man begränsar helt enkelt sitt arbetsfält till utlänningar och personer som talar engelska och/eller spanska.
Förutom språkkurser studerar han god förvaltning (good governance) och ledarskap. Kunskaper och färdigheter som alla våra kyrkoherdar också borde omfatta. Ett annat område som han studerar är grupparbete (team work). Dagen fylls även av ett otal dagliga möten ofta som ordförande i arbetsgrupper.
Medlemskapet i Finlands Opus Dei består därför naturligt i huvudsak främst av utlänningar och invandrare. Det finns också några finska gifta par som är aktiva inom organisationen. De flesta aktiva är ogifta män och kvinnor. Fader Mauri är synnerligen tacksam för den hjälp han får av sin kollega fader Oskari. Fader Mauri ser hoppfullt och med förtröstan på Opus Dei’s framtid i Finland och kanske också i Estland. Organisationen har redan viss aktivitet i andra städer än i Helsingfors bl.a. i Tammerfors, Jyväskylä, Åbo och Uleåborg. Organisationen arbetar främst inom universitetsgemenskaper och bland studerande. Fader Mauri vill arbeta mera med den lutherska kyrkan och lutheraner i allmänhet. Alla kristna bör samarbeta i dagens värld.
Opus Dei I Finland
Opus Dei har verkat i Finland sedan 1987. Idag har organisationen två bostadscentra/hus för män och två för kvinnor. Totalt har organisationen ca 40 medlemmar. Centren upprätthåller klubbar vars verksamhet är riktad till unga och studerande. Man arbetar för mångkulturell förståelse. Opus Dei arrangerar spirituell verksamhet såsom reträtter, diskussionskvällar och kurser. Organisationen idkar också socialt arbete bl.a. besök i åldringshem. Opus Dei bedriver även ett lägercenter i Heinola.
Jan-Peter Paul
Mer information: opusdei.fi.